18.12.2017 - 9:05

Kuntaräppejä valmistui Kainuun kuntiin ja Vaalaan

Satavuotias Suomi räppää
Kainuun kuntien ja Vaalan Suomi 100 kuntaräpit ovat valmistuneet.

Kuntaräppejä syntyi taidokkaiden lasten ja nuorten tekemänä Hyrynsalmelle, Kajaaniin, Paltamoon, Puolangalle, Ristijärvelle ja Vaalaan yhteensä kahdeksan ja puolen biisin verran. Muissakin kunnissa kuten Sotkamossa, Suomussalmella ja Kuhmossa on osallistuttu hankkeen toimenpiteisiin. Satavuotias Suomi räppää -hanke on innoittanut useita kymmeniä musisoimaan juhlavuoden teeman mukaisesti Yhdessä.

Tavoitteena hankkeessa oli räp-musiikin tekemisen kautta luoda uskoa ja kannustusta lasten ja nuorten omiin kykyihin ja mahdollisuuksiin sekä samalla juhlistaa musiikin kautta itsenäisyyden 100. juhlavuotta. Kuntaräppien sanoitukset saivat innoituksensa jokaisen kunnan osalta muun muassa omista historiallisesti merkittävistä henkilöhahmoista, paikoista, maisemista, luonnosta, tapahtumista ja mahdollisuuksista. Biisejä työstettiin kevään ja syksyn aikana koulujen omissa työpajoissa, luokissa, kerhoissa, ystäväryhmissä ja muissa kokoonpanoissa. Hankkeen vetäjä Hanna Linjala haluaa antaa erityisen ison kiitoksen kaikille hankkeeseen osallistuneille lapsille ja nuorille, kouluille ja ryhmien yhteyshenkilöille rajattomasti innostuneisuudesta kuntaräppien tekemistä kohtaan. Halusimme Kainuun kesäyliopiston osalta tuoda uuden musiikillisen tavan tutustua Suomen, Kainuun ja oman kotikunnan historiaan sekä paikallisiin erityispiirteisiin lasten ja nuorten näkokulmasta työstämällä ja sanoittamalla räp-kappaleita. Musiikkia tehtiin todella yhdessä eri ryhmissä.

Kuntaräpit saivat alkusykkeen maaliskuussa 2017 pidetyn Satavuotias Suomi räppää työpajapäivän annista. BioRexissä lauteille nousivat niin rap-musiikin, tekijänoikeuksien kuin myös Kainuun historian asiantuntijat. Räp-musiikin asiantuntijana työpajapäivässä toimi Fintelligensin sekä Rähinä Recordsin perustajajäsen, valtakunnallisesti tunnettu Suomiräpin uranuurtaja Iso H. Luovan työn tekijänoikeuksista tietoa oli jakamassa Tekijänoikeuden tiedotus- ja valvontakeskukselta Juha Rislakki sekä paikallisena asiantuntijana Miika J Norvanto Black Lion Pictures Oy:ltä. Juhlavuoden kunniaksi tutustuttiin tarkemmin myös Kainuun historiaan itsenäisyyden ajalta lasten ja nuorten näkökulmasta Kainuun Museon museonjohtajan Antti Mäkisen johdolla. Työpajapäivään osallistui noin 150 lasta ja nuorta ympäri Kainuuta ja Vaalaa.

Kuntaräppejä on jo esitetty koulun omissa itsenäisyyspäivän sekä muissa juhlatilaisuuksissa ympäri Kainuuta. Hyrynsalmen Yhtenäiskoulun Hyryn tytöt esittivät Hyrynsalmi-rapin 30.11.2017 Kainuun ammattiopistolla Kainuun 4. luokkaisten Itsenäisyyspäivän juhlatilaisuudessa yli 800 juhlavieraalle. Kainuun kesäyliopisto valitsi yhdessä Iso H:n ja KAO:n Konservatorion Tapani Komulaisen kanssa valmistuneista rap-kappaleista kullekin kunnalle oman kuntarapin. Valmiita kuntarappeja tullaan tekijänoikeudet huomioiden sekä mahdollisuuksien mukaan hyödyntämään esimerkiksi kuntamarkkinoinnissa sekä muissa tilaisuuksissa. Kainuun kesäyliopisto muistaa vielä erikseen kaikkia kuntaräppien tekijöitä alkuvuodesta 2018.

Satavuotias Suomi räppää -hanke päättyy vuoden 2017 loppuun, mutta kuntaräpit jäävät elämään hienona muistona Suomen itsenäisyyden satavuotisjuhlavuodesta. Hanke oli osa Suomi 100 juhlavuoden ohjelmaa ja toteutettiin Kainuun liiton Suomi 100 aluetuen ja Kainuun kesäyliopiston rahoituksen turvin.

Hanna Linjala, hankesuunnittelija
Osaamiskeskus Kainuun Aalto / Kainuun kesäyliopisto