7.4.2020 - 9:32

Korpikansan selviytymisopas

Korpikansan selviytymisoppaan kansikuva
Korpikansan selviytymisoppaasta arkea helpottavia vinkkejä kainuulaisille asioiden hoitamiseen etänä ja sähköisesti koronapandemian aikana.

Koronapandemian vuoksi Suomessa eletään poikkeusoloissa ainakin toukokuun 13. päivään asti. Maan hallitus on rajoittanut useita asioita. Rajoitteilla pyritään hidastamaan koronavirustartuntojen leviämistä ja suojelemaan riskiryhmiä. Tarpeellisten ja tärkeiden rajoitteiden vuoksi monien suomalaisten, myös kainuulaisten arki on muuttunut nopeasti. Asioiden hoitaminen poikkeusoloissa ei ole kaikilta osin mahdollista samalla tavalla kuin ennen.

Koronapandemian vuoksi paikan päällä asiointia on yleisesti rajoitettu tai se on väliaikaisesti lopetettu kokonaan. Monissa palveluissa sekä viranomaisasioinnissa on siirrytty suosimaan erilaisia sähköisiä ja etäpalveluja. Tämän vuoksi Kainuun digituki-hanke on koonnut ”Korpikansan selviytymisoppaan”, johon on kerätty koronavirukseen liittyviä tietoja ja vinkkejä erilaisista sähköisistä tai etänä saatavilla olevista palveluista. Opas on julkaistu Kainuun digituki –hankkeen internetsivuilla.

Oppaasta löydät myös tietoa, mistä Kainuussa ja valtakunnallisesti saa apua digilaitteisiin ja -palveluihin liittyvissä ongelmatilanteissa. Huomioithan, että oppaaseen kootut tiedot eivät ole kaiken kattavia ja ne voivat muuttua pandemian aikana, joten ajantasaiset tiedot kannattaa tarkistaa aina esimerkiksi toimijoiden omilta internetsivuilta.

Kainuun digituki -hanke toivottaa kaikille kainuulaisille jaksamista poikkeusoloihin. Muistetaan pestä käsiä, vältetään sosiaalisia kontakteja ja noudatetaan muutoinkin viranomaisten antamia ohjeita. Kyllä Korpikansa selviytyy!