1.10.2018 - 9:52

Kohti älykkäämpää ja vihreämpää Barentsin liikennejärjestelmää

Barentsin alueneuvoston kokous Syktyvkarissa syyskuussa 2018
Barentsin alueneuvosto kokoontui 27.9.2018 Syktyvkarissa. Kokouksessaan alueneuvosto antoi yhteisen julkilausuman koskien älykkäämpää ja vihreämpää Barentsin liikennejärjestelmää. Kainuun liitto on myös käynnistämässä Barentsin liikennejärjestelmään liittyvää hanketta.

Barentsin alueneuvoston yhteinen julkilausuma 27.9.2018, Syktyvkar

Kohti älykkäämpää ja vihreämpää Barentsin liikennejärjestelmää

(Epävirallinen käännös)

Barentsin alueen liikennejärjestelmä on suunniteltu ensisijaisesti pohjoisesta etelään suuntautuvan liikenteen näkökulmasta. Itä – länsi –suuntaista liikennettä kehittämällä voidaan saavuttaa merkittävää liikennepotentiaalin kasvua. Tulevaisuuden mahdollisuudet niin matkailun kuin Barentsin alueelle sijoittuvien ja siellä toimivien teollisuuden alojen kannalta ovat riippuvaisia liikenne- ja logistiikkaratkaisujen kehittämisestä.

Barentsin yhteisen liikennesuunnitelman (Joint Barents Transport Plan) jatkaminen on näin ollen ensisijaisen tärkeää itä – länsi – liikenneyhteyksien (rahti – ja matkustajaliikenteessä) vahvistamisessa Barentsin alueella, ottaen huomioon alueen perinteiset elinkeinot.

Älykkäiden liikennejärjestelmien (Intelligent Transportation System, ITS) käyttöönotto on tärkeää. Ne parantavat turvallisuutta ja liikkuvuutta sekä vähentävät liikenteen ympäristövaikutuksia. Älyliikennejärjestelmän avulla voidaan parantaa tiedonkeruuta tavarankuljetuksista. Fossiilisten polttoaineiden vähentämisessä ja nollapäästöisten teknologioiden käyttöönotossa on vahva trendi. Älyliikenne yhdistettynä uusiin teknologioihin luo uuden ajattelutavan suunniteltaessa entistä älykkäämpää ja vihreämpää infrastruktuuria.

Alueneuvosto tunnustaa kansallisten ja alueellisten liikenneviranomaisten tekemän työn yhteisen Barentsin liikennesuunnitelman toteuttamiseksi. Alueneuvosto kannustaa kansallisia viranomaisia sitoutumaan toteuttamiseen entistä enemmän.

Alueneuvosto toivottaa tervetulleiksi aloitteet navigointijärjestelmien ja intermodaalikuljetusten kehittämiseksi Barentsin alueella, ottaen huomioon tulevaisuuden mahdollisuudet liittyen Koillisväylän kautta kulkevaan lisääntyvän liikenteeseen Aasian suuntaan ja sieltä takaisin, sekä maantie – ja rautatieliikenteessä.

Syktyvkarissa 27.9.2018

Kainuun liitto Barentsin liikenneyhteistyössä

Suunnittelujohtaja Hannu Heikkinen Kainuun liitosta on Barentsin alueellisen liikennetyöryhmän pitkäaikainen puheenjohtaja ja Kainuu on aktiivinen toimija Barentsin liikenneyhteistyössä. Uusimpana toimena Kainuun liitto on yhdessa kansainvälisten partnereiden kanssa valmistellut hankehakemuksen  "Barents Regional Transport and Logistics" Kolarctic -ohjelmaan. Kolmivuotinen hanke on saanut rahoituksen ja käynnistyy marraskuun 2018 alussa.

Lisää Barentsin yhteistyöstä voit lukea osoitteesta www.barentscooperation.org, missä julkaistaan myös alueneuvoston kokousaineistot.