31.10.2014 - 11:54

Kirkkoaholle tulee valokuitu 2015

Kaisanet Oy rakentaa valokuituverkon kesällä 2015 Kajaanin Kirkkoaholle. Kylän asukkaat ja kyläyhdistys ovat väsyneet epävarmasti toimiviin langattomiin yhteyksiin. Tämän seurauksena Kirkkoahon kyläyhdistys aloitti itse neuvottelut Kaisanet Oy:n kanssa valokuituyhteyksien saamisesta alueen asukkaille ja on tehnyt aktiivisesti tiedotusta kesän ja syksyn ajan.

Kirkkoahon koululla 29.10. järjestettyyn kuituiltaan saapui yli 70 valokuidusta kiinnostunutta. Kuituilta järjestettiin osana Kaista Kainuuseen-hankkeen Kaistakaravaania.

-Kaistakaravaani otettiin vastaan todella hyvin koko Kainuussa. Karavaanin viimeinen tilaisuus Kirkkoaholla oli todellinen jättipotti kävijämäärältään ja kuvastaa selvästi sitä intoa mikä alueen asukkailla tietoliikenneyhteyksien parantamiseen on, kertoo Timo Kumpulainen Kaista Kainuuseen-hankkeesta.

Kirkkoahon valokuituverkko rakennetaan markkinaehtoisesti eli ilman valtion, kaupungin tai ELY-keskuksen tukia.

-Kirkkoaholaiset ovat ottaneet valokuidun vastaan ilolla. Valokuituyhteys on tilattu tällä hetkellä yli 80 talouteen ja uskon, että vuoden loppuun mennessä ollaan reilusti yli sadassa tilauksessa, toteaa Matti Ruuskanen Kaisanet Oy:stä.

Verkon rakentamisen maatyöt tehdään ensi kesänä ja liittymät ovat käytössä viimeistään syksyllä.

Lisätietoja antavat:

Timo Kumpulainen, projektisuunnittelija, 044 4100 748, Kainuun liitto