8.3.2019 - 10:53

Kainuussa ollaan pettyneitä, mutta halutaan uudistamiselle jatkoa

Valmistelujohtaja Tiina Veijoja ja Maakuntajohtaja Pentti Malinen
Kainuun maakuntajohtaja, väliaikaisen valmistelutoimielimen puheenjohtaja Pentti Malinen suree sitä, että monialaisen maakunnan valmistelu tällä erää päättyy.

Hän kuitenkin toteaa, että tässä tilanteessa paine Kainuun sisäisen yhteistyön edelleen vahvistamiselle kasvaa entisestään. – Yhteistyö on valmistelun aikana tiivistynyt sekä muutosorganisaatioiden (Kainuun liiton, Kainuun soten, ELY-keskuksen, TE-toimiston ja pelastuslaitoksen) että kuntien kesken, sanoo Malinen. Myös maakuntien välinen yhteistyö on lisääntynyt.

Valmistelujohtaja Tiina Veijola toteaa, että uudistuksen eteneminen olisi ollut Kainuun kannalta erittäin tärkeää. – Tämän uudistuksen mukana olisimme saaneet uusia työkaluja yhteistyöhön ja aluekehittämiseen, ja nyt mahdollisuudet käyttää niitä jatkossa ovat epävarmoja. – Toivon, että valmistelussa aikaan saatuja hyviä ja uudentyyppisiä toimintatapoja ei kuitenkaan menetetä vaan niitä pystytään käyttämään sidosryhmäyhteistyön välineinä.

Malinen ja Veijola toivovat, että hyödynnetään laajan ja perusteellisen valmistelun tuottamia tuloksia voidaan hyödyntää ja uudistuksia pystytään jatkamaan monialaisen maakunnan pohjalta. – Sekä sote- että maakuntauudistusta joka tapauksessa tarvitaan. Toivomme, että uudistustyötä voidaan tehdä rauhassa.

Lisätiedot:
Väliaikaisen valmistelutoimielimen puheenjohtaja Pentti Malinen 044 7970197