26.6.2019 - 13:47

Kainuussa jo mukavasti sähköauton latauspisteitä, sähköautojen määrän kasvu ei seuraa samaa tahtia

Katinkulta latauspisteet
Sähköauton latauspisteiden määrä Kainuussa on lisääntynyt vauhdilla. Viimeisimmät kartalle lisätyt latauspisteet ovat Citymarketin parkkihallin 8 paikkaa. Nyt Kainuussa on kaikkiaan 45 erilaisilla julkisilla palvelukartoilla olevaa latauspistoketta. Lähitulevaisuudessa tarjolle tulee varmasti muutamia lisääkin, mutta suurempi kasvu edellyttäisi kasvua ladattavien autojen määrässä.

Marraskuussa 2016 Suomen hallitus asetti tavoitteeksi 250 000 ladattavaa sähköautoa ja 50 000 biokaasuautoa liikenteessä vuoteen 2030 mennessä. Nämä tavoitteet ovat osa keinoja, joilla vastataan vuoden 2015 Pariisin sopimuksen täyttämiseen. Kehitys pohjoisessa ja harvaan asutussa Kainuussa on ollut tähän saakka hidasta. Kainuun liitto osallistuu kansainväliseen
e-MOPOLI projektiin, jonka tavoitteena on tukea kestäviä liikenneratkaisuja, kuten sähkön ja biokaasun käyttöä liikenteen voimanlähteenä.

Vuosien 2018 ja 2019 vaihteessa Kainuussa oli 73 061 asukasta. Heillä oli keväällä 2019 liikennekäytössä yhteensä 38 833 henkilöautoa, eli autoja oli noin 0,53 asukasta kohden ja 1,4 kotitaloutta kohden. Sähköä hyödyntävien autojen kokonaismäärä sisältäen hybridit, ladattavat hybridit ja täyssähköautot, on edelleen alhainen Kainuussa (kaikki yhteensä 61 kpl keväällä 2019). Syitä tähän on varmasti yhtä monta kuin on autojen omistajiakin, mutta suurin tekijä lienevät vielä kalliit sähköautojen hinnat, epäselvyys tekniikasta ja myös Kainuun ikääntyvä väkirakenne ja vanhemman ikäpolven epäilys uuteen teknologiaan siirtymisestä.

Viime kuukausiin saakka julkisilla latauspisteverkostoa esittelevillä verkkosivustoilla on ollut vain muutamia latauspisteitä ympäri Kainuun, mutta tilanne on muuttunut. Tällä hetkellä Kainuussa on itse asiassa paljon julkisia latauspisteitä verrattuna ladattavien autojen määrään. Joissakin Kainuun kunnissa ei ole vielä laisinkaan julkisia latauspisteitä, toisissa taas useampia, Kajaanin ja Sotkamon tarjonnan ollessa ylivoimaisesti suurin.

Suurin osa Kainuussa liikkuvista sähköautoista kuuluukin tällä hetkellä matkailijoille. Kun valtatie viiden varsi ja suuremmat matkailukeskukset ovat palvelun piirissä, laajamittaisempi verkoston laajentaminen edellyttäisi kuluttajakäytöksen muutosta ja sähköauton ostopäätösten merkittävää lisääntymistä. Latausasemia kuitenkin tehdään lisää tarpeen kasvaessa. Tällä hetkellä on tiedossa ainakin Kajaanin Kauppatorin laitaan uusi asiointilaturi. Kiinnostusta sähköautojen ostamiseen voidaan puolestaan tukea jakamalla oikeaa tietoa aiheesta.

Useita operaattoreita, kaupallisia ketjuja ja verkkopalveluita

Sähköautojen lataamiseen on olemassa tyyppikohtaisia tekniikkaratkaisuja ja myös latauspalveluita tarjoavien kaupallisten operaattoreiden kirjo voi hämmentää. Samoin erilaisia verkkosivustoja, joilta latauspisteitä voi etsiä, on useita. Kattavan kuvan saaminen latauspisteistä edellyttää siis hieman vaivannäköä.

Joitakin esimerkkejä suuremmista, kansallista latauspisteverkostoa rakentavista ketjuista ovat S-ryhmä (ABC liikenneasemat ja Prismat) ja K-ryhmä K-latauspisteillään. Matkailukeskuksissa eri toimijat mutta myös jotkut yksityiset yritykset Kainuussa, kuten Ravintola Anorak Kajaanissa ja Piispajärven kyläkauppa Suomussalmella, ovat investoineet latauspisteisiin.

Lue lisää oheisista liitteistä (suomenkielinen ja englanninkielinen artikkeli). Asiakirjoista löydät myös tarkemmat luvut sähköautojen lukumääristä.

e-MOPOLI logo