27.8.2018 - 16:59

Kainuussa esitetään jatkettavaksi maakuntakonsernin rakenteen valmistelua

Tukipalvelujen valmisteluun uusia työryhmiä
Kainuun maakunta- ja sote-uudistuksen väliaikainen valmistelutoimielin esittää ensi maanantaina (3.9.) kokoontuvalle uudistuksen Kainuun ohjausryhmälle, että maakunnassa jatketaan maakuntakonsernin rakenteen valmistelua. Ohjausryhmä käsittelee maanantaina myös syksyn työohjelman.

Väliaikainen valmistelutoimielin linjasi, että Kainuun tukipalvelujen (talous- ja henkilöstöhallinto, tietohallinto) järjestämistä selvitetään ostopalveluna. Loppuraportin pitää olla valmis vuodenvaihteessa.

Osallisuuden ja demokratian työryhmälle pyritään saamaan loppuvuodeksi osallisuuden suunnittelija. Tarkoitus on, että syksyn aikana työryhmä valmistelee maakunnallisten vanhusneuvoston, vammaisneuvoston ja nuorisovaltuuston perustamisen. Tavoitteena on myös valmistella erilaiset järjestöt kokoavan järjestöfoorumin tai järjestöasian neuvottelukunnan perustamista ja toiminnan käynnistämistä.

Tiedonhallinnan suunnittelijaksi maakunta- ja sote-uudistuksen valmisteluun vuoden alusta lähtien valittiin Katja Helenius.

Tämän hetken suunnitelmien mukaan eduskunta hyväksyy maakunta- ja sote-uudistuksen lait syyskaudella 2018, ja uudet maakunnat aloittavat vuoden 2021 alussa.

Lisätiedot:
Valmistelujohtaja Jaana Korhonen 044 591 9472