3.6.2019 - 17:14

Kainuussa avataan keskustelu maakunnallisten vaikuttamistoimielinten perustamisesta

Maakunta- ja sote-uudistuksen raportointia jää tekemään muutama henkilö
Kainuun maakunta- ja sote-uudistuksen väliaikainen valmistelutoimielin (VATE) kokoontui tänään viimeisen kerran.

Kainuun maakuntauudistuksen väliaikainen valmistelutoimielin (VATE) suosittaa uusien maakunnallisten vaikuttamistoimielinten (maakunnallinen vanhus- ja vammaisneuvosto, liikuntaneuvosto ja järjestöasiain neuvottelukunta) perustamista. Samalla VATE päätti lähettää osallisuustyöryhmän esityksen uusien maakunnallisten vaikuttamistoimielinten perustamisesta maakunta- ja sote-uudistuksen ohjausryhmälle. Jatkossa Kainuun kunnat, maakunnan liitto ja Kainuun sote neuvottelevat keskenään toimielinten mahdollisesta perustamisesta.

Osallisuustyöryhmän selvityksen mukaan tällä hetkellä Kainuun kunnista nuorisovaltuusto toimii Kajaanissa, Kuhmossa, Paltamossa, Puolangalla, Ristijärvellä, Sotkamossa, Suomussalmella ja Hyrynsalmella. Vanhusneuvosto toimii Kajaanissa, Paltamossa, Ristijärvellä, Suomussalmella ja Kuhmossa. Kajaanissa toimii myös erillinen vammaisneuvosto, kun taas Sotkamossa ja Hyrynsalmella ja Puolangalla on yhteinen vanhus- ja vammaisneuvosto. Paltamossa toimii myös lapsiparlamentti.

Rahaa palautuu valtiolle

Viimeisessä kokouksessaan Kainuun väliaikainen valmistelutoimielin totesi, että yleistä valmistelurahoitusta palautetaan valtiolle lähes 300 000 euroa ja ICT-rahaa yli 600 000 euroa. ICT-rahoitusta jäi Kainuussa paljon käyttämättä, koska maakunnassa on jo maakunnallinen sosiaali- ja terveydenhuollon kuntayhtymä. Rahoitusta oli varattu myös uuden maakunnan verkkosivuston toteuttamiseen. Tältä osin raha jäi luonnollisesti käyttämättä.

Maakunta- ja sote-uudistuksen ohjausryhmälle, väliaikaiselle valmistelutoimielimelle, työryhmille sekä vastuuvalmistelijoille ja valmistelutoimistolle tehdyssä loppukyselyssä kokonaisarvosana oli tyydyttävä.

Maakunta- ja sote-uudistuksen viimeinen ohjausryhmä kokoontuu maanantaina 10.6.