1.4.2020 - 16:00

Kainuun valmiusfoorumi toimii koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan aikana

" "
Valmiusfoorumi on Kainuun alueellisen varautumisen yhteistoimintamalli. Siinä tavoitteena on huolehtia yhteiskunnan elintärkeistä toiminnoista viranomaisten, elinkeinoelämän, järjestöjen ja kansalaisten yhteistoimintana. Toimintamalli kokoaa yhteen Kainuussa toimivat kaikki kunnat, turvallisuusviranomaiset sekä elinkeinoelämän ja vapaaehtoissektorin.

Kainuun valmiusfoorumi kokoontuu joka maanantai koronaviruksen (COVID-19) aiheuttaman pandemian aikana

Kainuun valmiusfoorumi on tehnyt 27.3.2020 järjestetyssä kokouksessa päätöksen valmiusfoorumin toiminnan aktivoimisesta koronavirusepidemian johdosta. Kokouksessa päätettiin, että valmiusfoorumi kokoontuu jokaisen viikon maanantaina klo 12:00–13:00 ja kokoukset pidetään tilannekatsauskokouksen periaatteiden mukaisella toimintatavalla. Poikkeava kokouskäytäntö on voimassa toistaiseksi ja mahdollisista muutoksista ilmoitetaan kokouksien yhteydessä.

Kainuun valmiusfoorumin toiminnan tavoite pandemian aikana

Kainuun valmiusfoorumin tavoitteena on koota viikottain poikkihallinnollinen tilannekuva Kainuun maakunnan alueen koronavirustilanteesta. Valmiusfoorumi arvioi pandemian vaikutukset jäsenorganisaatioiden omaan palveluntuotantoon ja toimintaympäristöön. Se myös tukee toimivaltaista viranomaista pandemiasta selviämiseen tarvittavan suorituskyvyn ylläpitämisessä sekä tarvittavien toimenpiteiden valmistelussa Kainuun maakunnan alueella.

Kainuun valmiusfoorumin puheenjohtaja välittää kokonaistilannekuvan Pohjois-Suomen aluehallintoviraston johtajaverkoston ja Pohjois-Suomen aluehallintoviraston alueellisen valmiustoimikunnan käytettäväksi. AVI kokoaa ja välittää tilannetiedon sisäasianministeriölle.

Kajaanissa 1.4.2020

Pentti Malinen, maakuntajohtaja, Kainuun liitto
+358 447970197, pentti.malinen@kainuu.fi

Juha Kärkkäinen, valmiuspäällikkö, Kainuun pelastuslaitos