18.6.2018 - 18:39

Kainuun valmistelu jatkuu suunnitelmien mukaan

Väliaikainen valmistelutoimielin (VATE) totesi, että tämän hetken tieto maakunta- ja sote-päätösten siirtymisestä eduskunnassa lomien jälkeiseen aikaan ei muuta valmistelun suunnitelmia Kainuussa. Mikäli tarvetta ilmenee, muutokset tehdään myöhemmin.

Väliaikainen valmistelutoimielin esittää ohjausryhmälle yhtä liikelaitosta

VATE päätti esittää ohjausryhmälle, että Kainuun maakuntakonsernissa on maakuntaviraston lisäksi vain yksi liikelaitos. Liikelaitosta johtaa asiantuntijoista koottu johtokunta, ja sinne sijoittuvat sosiaali- ja terveydenhuollon sekä pelastuslaitoksen tuotanto. Periaate on, että liikelaitoksessa ovat vain ne toiminnat, jotka sinne lakisääteisesti kuuluvat.

Maakuntavirastoon sijoittuvat maakunnan järjestäjätehtävät, tukipalvelut ja osa palvelutuotannosta, muun muassa elinkeinopalvelut, aluekehitys ja maaseutupalvelut. Esityksen mukaan poliittisella tasolla toimintaa ohjaavat maakuntavaltuusto ja maakuntahallitus sekä sote- ja elinvoimalautakunnat.

Kainuun ohjausryhmä linjaa konsernirakennetta maanantaina 25. kesäkuuta. Lopulliset päätökset konsernirakenteesta tekee maakuntavaaleissa valittava maakuntavaltuusto.

Koetalousarvio tehdään syksyllä

Syksyllä aloitetaan uuden maakunnan koetalousarvion valmistelu. Koetalousarvio tehdään hahmotellun konsernirakenteen pohjalta. Tässä yhteydessä huomioidaan myös tilakustannusten ennakoitu nousu. Tämän hetken tiedon mukaan vuonna 2020 Kainuun uuden maakunnan tilavuokrat olisivat yhteensä 26 miljoonaa euroa. Uudistuksen yhteydessä esimerkiksi Kainuun soten omistamat kiinteistöt siirtyvät valtakunnallisen Maakuntien tilakeskus Oy:n omistukseen.

Lisätiedot:
Valmistelujohtaja Jaana Korhonen 044 591 9472