29.1.2018 - 18:22

Kainuun ohjausryhmä puolsi soten valinnanvapauspilottia

Kainuun maakuntauudistus
Kainuun ohjausryhmä puolsi sosiaali- ja terveydenhuollon valinnanvapauspilotin toteuttamista Kainuussa. Ohjausryhmä totesi kuitenkin, että haun sisällön määrittelee Kainuun soten hallitus.

Pilotti voi koskea sote-keskuksia, suunhoidon yksiköitä, asiakasseteliä tai henkilökohtaista budjettia tai niitä kaikkia. Haku päättyy 15.3. Henkilökohtaisen budjetin pilotointi on Kainuussa jo käynnistymässä.

Myös kasvupalvelujen allianssimallin pilotointimahdollisuudesta Kainuussa keskusteltiin alustavasti. Hallitusryhmät linjasivat tammikuussa, että maakunnan järjestämät yritys- ja työllisyyspalvelut (=kasvupalvelut) voidaan niin haluttaessa toteuttaa myös allianssimallin avulla. Allianssimalli tarkoittaa sitä, että eri toimijat (maakunta, kunnat ja yritykset sekä kolmas sektori) voivat toimia tiiviisti yhteistyössä. Allianssimalli ei poista eri toimijoiden omia lakisääteisiä vastuita, ja järjestäjän ja tuottajan erilliset roolit säilyvät allianssimallissa.

Allianssista kiinnostunut maakunta sopii aluksi asiasta alueen kuntien kanssa. Sen jälkeen maakunta ja mukaan haluavat kunnat kilpailuttavat mukaan otettavat palveluntuottajat neuvottelumenettelyllä. Kainuussa allianssimalli on käytössä uusi sairaala -hankkeessa. Käytännössä myös Kainuun TYP eli työllistämistä edistävä monialainen yhteispalvelu toimii nyt hieman samaan tapaan. Kainuussa allianssimallista keskustellaan kaikkien kuntien kanssa helmikuussa alkavalla kuntakierroksella.

Lisätiedot:
Valmistelujohtaja Jaana Korhonen 044 591 9472