6.11.2017 - 17:41

Kainuun ohjausryhmä nimesi valmisteluun taloustyöryhmän

Kainuun sote- ja maakuntauudistus
Tänään kokoontunut Kainuun sote- ja maakuntauudistuksen ohjausryhmä nimesi uuden maakunnan valmisteluun taloustyöryhmän.

Ryhmän puheenjohtajana toimii vastuuvalmistelija Armi Pikkarainen. Työryhmän jäseniksi nimettiin Eija Tolonen-Manninen, Pirkko Heikkinen ja Anne Soikkeli (Kainuun sote), Marjatta Meriläinen (ELY-keskus/TE-toimisto), Oili Paloniemi (Kainuun liitto) ja Heidi Pyykkönen (Sotkamo/kunnat). Samalla hyväksyttiin työryhmien toiminnan yleisperiaatteet. Työryhmät nimetään vähitellen sitä mukaa, kun valmistelu etenee. Poliittisten päätöksentekijöiden osallistumisesta työryhmien toimintaan päätetään myöhemmin.

Ohjausryhmässä keskusteltiin myös talous- ja henkilöstöhallinnon järjestämisestä Kainuun uudessa maakunnassa. Keskustelussa löytyi kannatusta sekä maakunnan ja Kainuun kuntien yhteiselle yhtiölle että kuntien mahdolliselle erillisratkaisulle. Ohjausryhmä linjaa asian lopullisesti joulukuun alun kokouksessaan.

Ohjausryhmä merkitsi tiedoksi simulointisuunnitelman, jonka mukaan keväällä 2018 harjoitellaan maakunnan ja ministeriöiden välisiä neuvottelumenettelyjä. Varsinaiset neuvottelut aloitetaan syksyllä 2018. Neuvotteluja käydään erikseen muun muassa talouteen, sosiaali- ja terveystoimialaan, pelastustoimeen ja aluekehitykseen liittyvistä tehtävistä.

Lausunto sote-valinnanvapaudesta annetaan 15.12. mennessä. Ohjausryhmä päätti, että lausuntoa valmistellaan yhteisvoimin. Keskustelussa nousivat esiin hallituksen esitykseen mahdollisesti sisältyvät riskit, kuten kysymykset päivystystoiminnan tulevaisuudesta.

Ohjausryhmä hyväksyi periaatekannanoton siitä, että valtakunnallisen suomi.fi -palvelun ohella uudelle maakunnalle tarvitaan omat verkkosivut.

Lisätiedot: