28.11.2018 - 17:48

Kainuu on mukana maailman suurimmilla elintarvikealan messuilla - Grüne Woche 2019 Berliinissä 18.- 27.1.2019

Grune Woche
Kainuulaisilla yrityksillä on tammikuussa mahdollisuus tuoda tuotteitansa esille Grüne Woche 2019 -messuilla Kainuun maakuntaosastolla.

Massiivinen elintarvike- ja matkailutoimialan tapahtuma kokoaa paikalle vuosittain noin 400.000 kävijää ympäri Euroopan. Tulevan vuoden Grüne Woche on  poikkeuksellisen merkittävä, sillä Suomi on tapahtuman pääkumppanimaa teemalla ”Aus der Wildnis”. Suomen osalta pääjärjestelyvastuussa on Maa- ja metsätaloustuottajien Keskusliitto MTK yhteistyötahoineen.

Tapahtumaan on osallistumassa noin 80 yritystä ympäri Suomen. Maakunnat ovat katsoneet tulevan tapahtuman ja Suomen roolin merkittäväksi. Useat maakunnat ovat aktivoineet yrityksiä tarttumaan tilaisuuteen ja kannustaneet osallistumaan kokoamalla maakunnallisia yhteisosastoja. Kainuun liitto yhdessä Kainuun Etu Oy:n kanssa on madaltamassa kynnystä yrityksille osallistua tapahtumaan.

• Pystymme tapahtumaan osoitetun hankeresurssin avulla toteuttamaan osallistuville yrityksille tarvittavia kansainvälistymisvalmennuksia sekä tukemaan yhteisosaston rakenteellista toteuttamista, kiittää johtaja Tuomo Tahvanainen Kainuun Etu Oy:stä.
  • Myös Suomen maakuntajohtajat suuntaavat vierailunsa Grüne Woche tapahtumaan, kertoo maakuntajohtaja Pentti Malinen Kainuun liitosta.

Kainuun maakuntaosastolla tuodaan esiin teeman mukaisesti villi ja puhdas luonto sekä tutkitusti turvalliset ja innovatiiviset elintarviketuotteet. Myös alueen matkailumahdollisuuksia esitellään mm. Hossan Suomi 100 -juhlavuoden kunniaksi perustetun kansallispuiston avulla. Osastolle lähtevät mukaan Vuokatin Viini, Arktiset Aromit, PureProtein, Vaalan Juustola sekä Woodpolis.

• Kainuun luontomatkailuyritykset olivat myös tapahtumasta kiinnostuneita, mutta useat päällekkäiset tapahtumat, mm. Matkamessut Helsingissä, vaikuttivat osallistumismahdollisuuksiin, Kainuun järjestelytiimi harmittelee.

Tämän kokoluokan messutapahtumaan osallistuminen on moniulotteinen yritysten kannalta. Uransa alkutaipaleella olevalle yritykselle suurmessut tarjoavat hyvän mahdollisuuden koemarkkinointiin, palautteen saantiin sekä asiakaskontaktien hakemiseen. Kansainvälistymässä olevalle yritykselle yhteisosastolla esiintyminen tuo näkyvyyttä ja sitä kautta lisäarvoa kustannustehokkaasti. Hyvällä etukäteisvalmistautumisella suurmessuilta saa paljon arvokasta palautetta oman yritystoimintansa kehittämiseen sekä tuotteistamiseen.

• Haluan lähteä tapahtumaan kartoittamaan potentiaalisia ulkomaisia jakelukanavia, hakemaan kokemuksia ja makuhavaintoja kehittämälleni proteiinipatukalle, kuvailee yrittäjä Maija Autio (PureProtein).

Kainuun osasto poikkeaa muista suomalaisista osastoista metsä- ja luontopainotteisuudellaan. Arktiset Aromit ry esittelee yhdessä Luonnonvarakeskuksen ja Pro Pakuri ry:n kanssa Suomen luontoa, luonnontuotteita ja niiden mahdollisuuksia matkailussa tutkimustiedon ja esimerkkien avulla. Suomessa, Euroopan metsäisimmässä maassa, on käytössä ympäristön huomioivat, sertifioidut metsänhoitomenetelmät ja korkeatasoinen metsävaratieto. Niiden ansiosta meillä on maailman suurin luomukeruualue. Kuhmolainen puurakentamisen osaaminen tulee esille Woodpoliksen mukana.

• Luomuluonnontuotteemme ovat äärimmäisen ekologisia paitsi hiili-, myös vesijalanjälkimittarilla tarkasteltuna runsaiden ja puhtaiden vesivarojemme ansiosta, muistuttaa toiminnanjohtaja Birgitta Partanen Arktiset Aromit ry:stä.

Kainuu on ottanut vuonna 2018 aktiivisen roolin maakunnan kansainvälisen tunnettuuden edistämisessä. Kainuu edustaa Suomea Brysselissä toteutettavilla Euroopan 3. suurimmilla Winter Wonders 2018 -joulumarkkinoilla. Viiden viikon aikana 30.11.2018 – 6.1.2019 Suomi ja Kainuu ovat yhteistyössä Suomen Belgian suurlähetystön Visit Finlandin ja lukuisten alueellisten yhteistyökumppanien kanssa merkittävässä Celebrated Country -roolissa Euroopan ytimessä. Grüne Woche 2019 on erinomainen jatkumo tälle kansainvälistymis- ja mainetyölle.

Suomen osastolla mukana olevat alaosastot ja yritykset on listattu sivuilla: www.ausderwildnis.fi

Lisätietoja messuista:

www.gruenewoche.de

Johtaja Tuomo Tahvanainen, Kainuun Etu Oy, puh. 044 5514 585, tuomo.tahvanainen@kainuunetu.fi

Maakuntajohtaja Pentti Malinen, Kainuun liitto, puh. 044 7970 197, pentti.malinen@kainuu.fi

EU lippu
11.12.2018
Kainuun liitossa ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksessa on haettavana rahoitusta Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020 Suomen rakennerahastoohjelmasta. Ohjelmalla tuetaan Euroopan aluekehitysrahaston (...