7.8.2017 - 11:39

Kainuu juhlii 13.8. Kuhmo -talolla

Kanerva_VilleHeikkinen
Kainuun maakuntajuhlaa vietetään vuosittain Kanervan päivänä 14.8. Tänä vuonna maakuntajuhla järjestetään satavuotiaan Suomen kunniaksi poikkeuksellisesti sunnuntaina 13. elokuuta Kuhmossa.

Juhlapuhujana on kuhmolaislähtöinen Suomi 100 -hallituksen puheenjohtaja, valtiosihteeri Paula Lehtomäki. Maakuntajuhlassa jaetaan perinteiseen tapaan Pro Kainuu -palkinnot. Juhla on kaikille avoin ja ilmainen. Kainuun kunnista järjestetään juhlaan kuljetus, bussilippuja voi vielä kysäistä kuntien kirjastoista ja Kajaani-infosta. Juhla alkaa klo 15 ja kahvitarjoilu klo 14 alkaen kahvila Juttuassa.

Juhlassa kuullaan Sadan Vuoden Soitto -konsertin kantaesitys, juhlakonsertti 100-vuotiaalle Suomelle

Arrigo Christian Blomin luotsaama Kuhmon Puhallinorkesteri ja Ari Tammisen johtama Kajaanin Puhallinorkesteri luovat vankan pohjan kuoroille. Lisäväriä saadaan naapurimaakunnasta, sillä Nurmeksen Musiikkiyhdistyksen Mieskuoro on lähtenyt mukaan projektiin. Lisäksi mukaan saatiin paikallisia lapsikuoroja. Kaiken kaikkiaan lavalle nousee noin 80 mieslaulajaa, noin 60 lapsikuorolaista sekä 40-henkinen puhallinorkesteri.

Sadan Vuoden Soitto -konsertin ohjelmisto on läpileikkaus suomalaisen musiikin historiasta. Ajasta ennen itsenäisyyttä sekä itsenäisyyden varhaisten vuosien musiikista jatketaan sota-ajan lauluihin ja sieltä kepeämpien tunnelmien kautta nykypäivään. Erityisen lisän ohjelmistoon tuovat Lauri Salliselta tilattu Satain vuotten laulut -teos sekä Herman Rechbergerin nuotiton teos Vanha linna. Konsertti päättyy luonnollisesti Jean Sibeliuksen Finlandiaan.

Konsertin taustalla on Kainuun mieskuorojen pitkäaikainen yhteistyö Kainuun Sotilassoittokunnan kanssa. Edellisen kerran kuorot tapasivat Sotilassoittokunnan jäähyväiskonsertissa vuonna 2013. Suomen satavuotisjuhlien kunniaksi mieskuorojen ja puhallinorkestereiden yhteistyötä on hyvä jatkaa.

Kahvittelujen lomassa saa nauttia MyDance -tanssikoulun lasten ja nuorten tanssiesityksistä.

Lämpimästi tervetuloa Kainuun maakuntajuhlaan!

Lisätietoa juhlasta: http://www.kainuunliitto.fi/maakuntajuhla