25.10.2018 - 14:57

Jaettu voitto Race to Winter Wonders -kisassa

Kuvassa Lea Helttunen ja Maija Autio
Kainuun liiton yhteistyökumppaneineen toteuttamassa Race to Winter Wonders –kilpailussa etsittiin uutta, innovatiivista ja kansainväliseen myyntiin sopivaa valmista tuotetta tai toteutettavissa olevaa tuoteideaa Brysselin joulutoritapahtumaan 30.11.2018 – 6.1.2019.

Kilpailuaika oli 1.7. – 30.9.2018. Kilpailuun tuli yhteensä viisi kiinnostavaa tuotetta tai tuoteideaa, joista raati valitsi jatkoon kaksi.

Raati tutustui tuotteisiin ja sai kommentit myös kilpailun suojelijalta, Jorma Uotiselta.
Raati päätyi antamaan jaetun ensimmäisen palkinnon, jonka saivat suomussalmelaisen Lea Helttusen sisustustyynynpäällinen ja kajaanilaisen Maija Aution
PureProtein -välipalapatukka.

Molemmat voittajat saivat palkinnoksi opintomatkan Brysselin joulutorille. Tuotteita ei kuitenkaan tule myyntiin Brysseliin.

Raati totesi, että Lea Helttusen sisustustyynynpäällisessä on käytetty tyylikkäästi perinteisestä muokattua Uusi Suomussalmi -kuosia. Tuote voisi sopia esimerkiksi matkamuistoksi.

Maija Aution lisäaineettomassa, gluteenittomassa ja vegaanisessa PureProtein -välipalapatukassa on käytetty kainuulaisia marjoja. Tuotteen nimeä pidettiin onnistuneena, ja raati kiitteli mm. korkeaa proteiinipitoisuutta.

Tuotteita arvioivat Kainuun liiton, Kainuun Yrittäjien, YritysAmiksen, Kainuun Edun ja Kalevala Spiritin edustajat. Kilpailun tavoitteena on innostaa kainuulaista yrittäjyyttä ja rohkaista yrittäjiä kansainvälisille markkinoille.

Kilpailussa on toiminut sparraajana kansainvälistä huomiota saaneen kainuulaisen start up -yrityksen, Rockers-workshopin yrittäjä Sara Vaskivuo. Kilpailun suojelija on tanssija ja koreografi Jorma Uotinen.

Brysselin joulutori on Euroopan suurimpia joulutoreja, jossa vierailee vuosittain 2,5 miljoonaa kävijää. Vuonna 2018 tapahtuman kunniavieraana on Suomi, ja Suomea edustaa Kainuu. Kainuun roolista tapahtumassa on sovittu Brysselin kaupungin, Visit Finlandin ja Kainuun liiton kesken. Viiden tapahtumaviikon aikana Brysselissä tarjotaan suomalaisia elämyksiä, ruokaa ja kulttuuria Kainuu-twistillä. Kainuulaisen joulutorin kaupallisen osuuden toteuttaa Kalevala Spirit Oy.

Lisätietoja:
Toimitusjohtaja Anu Tervonen, anu.tervonen@yrittajat.fi, 044 728 7100