19.12.2017 - 13:24

Itsenäisyyden juhlavuonna Kainuussa järjestettiin yli 300 tapahtumaa

Suomi 100 kiitoskuva tiedote
Suomi 100 Kainuussa -juhlavuosi on pitänyt sisällään satoja isoja ja pieniä tapahtumia ja muita hankkeita. Kainuussa toteutui juhlavuodelle asetettu tavoite, että jokaisessa Kainuun kunnassa juhlitaan. Yhteensä Kainuuseen haettiin yli 180 Suomi 100 -tunnusta. Tapahtumia on järjestetty reilusti yli 300. Alueellista valtionapua hankkeille myönnettiin 100 000 euroa.

Juhlavuoden hankkeet ovat tarjonneet osallistumisen mahdollisuuksia kaikille kainuulaisille. Kirjo ulottuu monentyyppisistä tapahtumista ja näyttelyistä kantaesityksiin, kirjahankkeisiin ja yhdessä neulomiseen. Keskeisessä roolissa ovat olleet luonto, kulttuuri, perinteet ja talkootyö. Kainuun liiton Suomi 100 -hankkeen saaman palautteen mukaan kainuulaisten yhteistyö on vuoden aikana entisestään tiivistynyt, ja toimijat ovat löytäneet uusia yhteistyökumppaneita.

Kainuun juhlavuosi on noussut esille myös valtakunnallisesti. Eniten huomiota on saanut Suomi 100 -juhlavuoden kansallispuisto Hossa, johon liittyvät julkisuus tavoitti Metsähallituksen teettämän media-analyysin mukaan yksinomaan printtimedian kautta kahdeksan kuukauden aikana noin 38 miljoonan median kuluttajan potentiaalin. Kirjastojen organisoimassa Novellikoukku-hankkeessa kaikille kainuulaisille vastasyntyneille vuonna 2017 lahjoitettu vauvanpeitto on saanut valtakunnallista huomiota, ja Kajaanin kaupunginteatterin viiden kotimaisen kantaesityksen sarjaan kuuluvaa Miehen kosketusta on esitetty loppuunmyydyille saleille myös Helsingissä.

Juhlavuoden muisto elää monissa muodoissa myös tulevina vuosina. Suomi 100 -tunnuksen saaneita kirjoja on julkaistu Kainuussa kymmenkunta. Uuteen Tuntemattomaan sotilaaseen on ikuistettu Kuhmon talvimaisema, samoin osa vuoden vaihteessa julkistettavaa Kekkonen-dokumenttisarjaa on kuvattu Kainuussa. Vauvanpeittojen lisäksi myös muut neulonta- ja käsityöhankkeiden tuotokset kuten villasukat veteraaneille ja Suomi 100 -ryijy jäävät muistoksi juhlavuodesta. Musiikillista perintöä jättävät muun muassa Satavuotias Suomi räppää -hanke ja KAINUUGAALASSA ensiesityksensä saanut Kainuu-kantaatti sekä muut juhlavuoden kantaesitykset. Juhlavuodesta jäävät muistuttamaan myös muun muassa Kuhmon puukoulu ja Paltamon seitsemän kylämonumenttia. Useiden Suomi 100 -vuoden tapahtumien vakinaistaminen on harkinnassa (esim. kainuulaisten neljäsluokkalaisten yhteinen itsenäisyysjuhla).