20.8.2015 - 10:56

Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntien huippukokous ensi viikolla Joensuussa

Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntien yhteinen huippukokous järjestetään Joensuussa 25.-26.8.2015. Tilaisuuteen tulee kaikkiaan noin 200 osallistujaa, jotka ovat kahdeksasta maakunnasta.

Ohjelmassa on mm. paneelikeskustelut hallituksen politiikasta Itä- ja Pohjois-Suomen kannalta sekä lisäksi biotalouden elinvoimasta. Huippukokouksessa käydään myös keskustelua Venäjästä ja EU-vaikuttamisesta. Lisäksi useat maakuntahallitukset pitävät omia kokouksiaan.

Puhujina ovat muun muassa kunta- ja uudistusministeri Anu Vehviläinen, aluepolitiikan erityisasiantuntija Jussi Yli-Lahti, kansanedustajat Mari-Leena Talvitie ja Pirkko Mattila sekä Itä- ja Pohjois-Suomen EU-toimiston johtaja Kari Aalto. Paikalla on kattava kansanedustajien, virkamiesten ja luottamushenkilöiden edustus Etelä-Savosta, Pohjois-Savosta, Etelä-Karjalasta, Pohjois-Karjalasta, Kainuusta, Keski-Pohjanmaalta, Pohjois-Pohjanmaalta ja Lapista.

Tapahtumalla on jo pitkä perinne, sillä Itä-Suomen maakuntaliitot kokoontuivat vuodesta 1997 alkaen yhteiseen huippukokoukseen. Uusi rakennerahastokausi yhdisti Itä- ja Pohjois-Suomen yhdeksi alueeksi ja siten huippukokouksen osanottajajoukkokin laajeni. Ensimmäinen koko Itä- ja Pohjois-Suomen yhteinen huippukokous pidettiin Kajaanissa vuosi sitten.  Järjestelyvastuu ja siten tapahtuman pitopaikka kiertää maakuntien kesken.