15.8.2014 - 12:52

Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntaliittojen huippukokous Kajaanissa 26.-27.8.2014

Itä- ja Pohjois-Suomen vaakunat
Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntaliittojen ensimmäinen yhteinen huippukokous järjestetään Kajaanissa 26.-27.8.2014. Kaikkiaan tilaisuuteen tulee osallistujia kahdeksasta eri maakuntaliitosta.

Itä-Suomen maakuntaliitot ovat vuodesta 1997 lähtien kokoontuneet vuosittain yhteiseen huippukokoukseen. Järjestelyvastuu ja siten tapahtuman pitopaikka on kiertänyt maakuntien kesken. Alun perin huippukokoukseen kutsuttiin maakuntahallitukset, mutta vuodesta 2005 lähtien myös tarkastuslautakunnat ovat saaneet kutsun ja omaa ohjelmaa huippukokouksiin. Sen jälkeen kun vuonna 2006 päätettiin, että Kainuu suuntautuu yhteistoiminnassa ensisijaisesti Pohjois-Suomeen, Kainuussa ei Itä-Suomen huippukokousta ole enää järjestetty. Koska Kainuu on kuitenkin kuulunut Itä-Suomen rakennerahasto-ohjelmaan, on Kainuun maakunta eli Kainuun liitto kutsuttu mukaan huippukokouksiin.

Uusi rakennerahastokausi yhdistää Itä- ja Pohjois-Suomen yhdeksi alueeksi. Tämän johdosta on päätetty, että syksyn 2014 huippukokoukseen kutsutaan myös Pohjois-Suomen maakuntaliitot ja Kainuun liitto on järjestelyvastuussa. Kaikkiaan tilaisuuteen tulee siis osallistujia kahdeksasta eri maakuntaliitosta.

Itä- ja Pohjois-Suomen huippukokous järjestetään Kajaanissa Kaukametsän ympäristössä 26.-27.8.2014. Ohjelmassa on maakunnittaisia ja yhteisiä kokouksia eri kokoonpanoilla, kuten Pohjois-Suomen neuvottelukunnan kokous. Lisäksi käydään paneelikeskusteluja ja kuullaan alustuksia tärkeistä teemoista, kuten Sote-uudistuksesta.

Osallistujista voidaan mainita Itä- ja Pohjois-Suomea Euroopan parlamentissa edustavat Liisa Jaakonsaari ja Olli Rehn sekä eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan puheenjohtaja Juha Rehula. Lisäksi paikalla on kattava edustus kaikista alueen maakunnista, maakuntajohtajineen ja poliittisine edustuksineen.

Median edustajat ovat tervetulleet seuraamaan tiistain 26.8.2014 ohjelmaa Kaukametsän saliin klo 12 alkaen. Lisäksi keskiviikkona 27.8.2014 klo 12.30 järjestetään Scandic hotel Kajanuksen puolella lehdistötilaisuus aamupäivällä käsitellyistä asioista.

Lisätietoa aiheesta antavat maakuntajohtaja Pentti Malinen ja hallintopäällikkö Harri Turkulainen.