17.12.2014 - 10:51

Europe Direct -tiedotuspiste Kainuun liittoon

Europe Direct
Kainuun liitto on hyväksytty isäntäorganisaatioksi Euroopan komission Suomen-edustuston Europe Direct –tiedotuspisteverkoston täydentävässä haussa.

Jo ennen Suomen liittymistä Euroopan unioniin vuonna 1995 kansalaisten täytyi saada ymmärrettävää ja täsmällistä tietoa uudesta järjestelmästä, ja tarve tiivistyi ennen kansanäänestystä. Noina vuosina komissio ja parlamentti avasivat Helsinkiin tiedotuspisteet, ulkoministeriö perusti Eurooppa-tiedotuksen neuvontapisteitä, ja Eurooppa-tiedon tallennekirjastoja alettiin perustaa lisää.

Vuonna 2005 komissio yhdisti Europe Direct -pisteet ja erilaiset kansalaisten tiedotusjärjestelmät Europe Direct -verkostoksi, johon kuuluu yhteensä noin 500 toimipistettä unionin alueella. Yhdistetty tietopalvelu takaa, että aina löytyy asiantuntija vastaamaan, tulipa kysymys millä kielellä ja mistä EU-maasta tahansa.

Kainuun liitto saa osarahoitusta tiedotuspisteen ylläpitoon Euroopan komissiolta.

Europe Direct Kainuu on avoinna yleisölle vähintään 8 tuntia viikossa. Toimipisteessä avustetaan tiedon haussa henkilökohtaisesti ja yleisöpäätteen avulla. Lisäksi tiedotuspiste palvelee puhelimen, sähköpostin ja nettisivujensa välityksellä sekä sosiaalisen median kautta.

Paikallisen tiedotuspisteen lisäksi Europe Direct –verkostolla on tarjottavana keskitetty palvelu, jossa kysymyksiin vastataan sähköpostitse, suoran puhelinpalvelun sekä online opastuksen (chat) avulla. Europe Direct Kainuu tulee järjestämään tilaisuuksia eri kohderyhmille ja tekemään oppilaitosyhteistyötä.

Vuoden 2015 alusta Suomessa toimii 8 tiedotuspistettä seuraavilla paikkakunnilla: Haapajärvi, Kajaani, Kankaanpää, Kuopio, Oulu, Pori, Seinäjoki ja Turku. Useimmat niistä sijaitsevat maakuntaliiton toimipaikan yhteydessä.

Europe Direct Kainuun toiminta käynnistyy vuodenvaihteen jälkeen.

Verkkosivut: www.kainuunliitto.fi/europedirect
Sähköposti: ed-kainuu@kainuu.fi