7.5.2018 - 8:08

Eurooppa-päivää vietetään ympäri Kajaania

Euroopan maita
Kajaanissa vietetään Eurooppa-päivää tänä vuonna usean toimijan yhteistyön tuloksena ja useassa eri pisteessä. Teemana on Eurooppa, eurooppalaisuus ja kansainvälisyys hyvin laajasti ymmärrettynä. Eurooppa-päivää vietetään keskiviikkona 9.5.2018.

Päivän aloittaa Itä-Suomen yliopiston järjestämä englanninkielinen seminaari klo 9.30-12 Generaattorilla. Kajaani Euroopassa, Eurooppa Kajaanissa nimellä pidettävä seminaari on osa tutkimushanketta, jossa on mukana pieniä kaupunkeja ympäri Eurooppaa ja joita yhdistää poismuutto sekä työvoiman saatavuusongelmat. Seminaari on kaikille avoin ja maksuton.  Seminaarin ohjelma löytyy osoitteesta http://www.uef.fi/-/9-5-kajaani-euroopassa-eurooppa-kajaanissa-seminaari-kajaani (tai Facebookin tapahtumasivulta Eurooppa-päivän Cityquest Kajaanissa).

Iltapäivällä klo 14-18 Eurooppa-päivän viettoa jatketaan Kajaani Cityquestillä. Kyseessä on kaupunkiseikkalu, jossa on mukana kolme kohdetta eri puolilla kaupunkikeskustaa. Kainuun Etu Oy esittelee EU-rahoitteista hanketoimintaa ja samalla pääsee testaamaan kajaanilaisen CSE Entertainment –yrityksen liikunnallista peliseinää iWall:ia.  Siinä 1-2 pelaajaa kerrallaan voi pelata useita erilaisia pelejä, joissa etenemistä ja liikkumista ohjataan omilla liikkeillä.

Kainuun liitossa on avoimet ovet. Esillä on EU-aiheista materiaalia ja muuta jaettavaa sekä kahvitarjoilu kaikille vierailijoille.  Ohjaamo Nuppa ja Kaukametsän opisto tarjoavat ruokamaistiaisia teemalla eurooppalainen ruoka – yhteinen keittiö. Nupalla on lisäksi musiikkia ja paljon muuta ohjelmaa, mm. tietoa Kajaanin ammattikorkeakoulun opiskelijavaihdosta ja Kainuun TE-toimiston Eures-palveluista. Launch Pad Finlandin nuoret toimivat oppaina johdattaen eri tapahtumapisteisiin.

Kaikissa kaupunkiseikkailun pisteissä on tehtäviä, joihin osallistumalla pääsee mukaan arvontaan. Arvontapalkinnot on porrastettu siten, että mitä useammassa pisteessä on vieraillut, sen arvokkaampia palkintoja on arvonnassa mahdollisuus voittaa. Tilaisuus on tarkoitettu kaikille, myös lapsiperheille.

Päivän tilaisuuksien järjestelyistä vastaavat Itä-Suomen yliopisto (aamupäivän seminaari), Europe Direct Kainuu / Kainuun liitto, Kainuun Etu Oy, Ohjaamo Nuppa / Kajaanin kaupungin nuorisotyö ja Launch Pad Finland ry (Kajaani Cityquest). Ohjaamo Nupan tiloissa ovat mukana myös Kainuun TE-palvelut ja Kajaanin seurakunta.

Lisätietoja päivän tapahtumista löytyy Facebookin tapahtumasivulta nimellä Eurooppa-päivän Cityquest Kajaanissa.

Mikä Eurooppa-päivä?

9. toukokuuta 1950 Robert Schuman esitti ehdotuksensa yhtenäisen Euroopan luomisesta välttämättömänä rauhanomaisten suhteiden ylläpitämiseksi. Tätä ehdotusta, joka tunnetaan nimellä Schumanin julistus, pidetään Euroopan unionin perustamisen ensimmäisenä askeleena. Nykyään 9. päivästä toukokuuta on tehty Euroopan unionin symboli (Eurooppa-päivä), joka yhdessä yhteisen valuutan, lipun ja kansallislaulun kanssa identifioi Euroopan unionin poliittisena toimijana. Eurooppa-päivä on tarkoitettu unionin kansoja ja kansalaisia yhdistävien juhlallisuuksien päiväksi.

Lisätietoja antavat:

Eero Vilhu, Kainuun liitto/Europe Direct Kainuu, eero.vilhu@kainuu.fi, p. 044 7100 861
Kirsi Huotari, Ohjaamo Nuppa, kirsi.huotari@kajaani.fi, p. 044 421 4357
Silja Keränen, Kainuun Etu, silja.keranen@kainuunetu.fi, p. 044 551 4615