21.5.2018 - 15:26

Esko Aho vierailee Kajaanissa 28.5.2018

Valokuitu, optical fiber
Poliitikko ja yritysjohtaja Esko Aho vierailee Kajaanissa 28.5.2018 Kainuun liiton kutsumana. Vierailu liittyy Koillisväylän tietoliikennekaapelihankkeeseen ja Venäjän ja Suomen väliseen yhteistyöhön. Päivän aikana järjestetään myös avoin yleisöluento.

23.1.2018 tiedotimme, että Kainuun liitto on mukana Arctic Connect-hankkeessa, jossa selvitetään mahdollisuudet rakentaa Koillisväylän kautta Euroopan ja Aasian välille digitaalinen silta. Alueen kautta kulkevan kansainvälisen tietoliikenneyhteyden avulla tavoitellaan uutta dataliiketoimintaa ja työpaikkoja Suomeen ja erityisesti Pohjois-Suomeen.

Esko Aho saapuu 28.5. Kainuun liiton kutsumana keskustelemaan Koillisväylän tietoliikennekaapelihankkeesta sekä Suomen mahdollisuuksista toimia sen kautta linkkinä Euroopan ja Aasian välillä. Samalla tuodaan esille Kainuun mahdollisuuksia linkittyä mukaan esimerkiksi Kostamuksen kautta ja keskustellaan Venäjän ja Suomen välisen yhteistyön mahdollisuuksista.

Esko Aho on valtio-omisteisen Cinia -yhtiön, joka toimii Artic Connect-hankkeen konsulttina, hallituksen puheenjohtaja. Hän on myös merkittävässä roolissa Venäjän ja Suomen poliittisten ja taloudellisten yhteyksien rakentajana ja hänellä on poikkeuksellinen kokemustausta, jonka tuomia näkemyksiä kainuulaisilla on nyt ainutlaatuinen mahdollisuus päästä kuulemaan ja keskustelemaan meille tärkeistä aiheista.

Politiikan ja valtiollisen elämän ohella Esko Aho on toiminut johtotehtävissä elinkeinoelämän palveluksessa ja työskennellyt yliopistoissa sekä Suomessa että ulkomailla. Aholla on ollut useita hallitusjäsenyyksiä, tällä hetkellä East Officen hallituksen puheenjohtajuus, Venäjän suurimman liikepankin Sberbankin ja Kansainvälinen keskuskauppakamari (ICC) hallituksen jäsenyydet. Esko Aho on myös toiminut neuvonantajana monissa kansainvälisissä yrityksissä sekä hänellä on lukuisia puheenjohtajuuksia kansainvälisiä ja kansallisia arviointeja ja asiantuntijaselvityksiä tuottaneissa ryhmissä.

Esko Ahon vierailuohjelma

klo 10.15
Neuvottelut, Cinia Oy/ Arctic Connect -hanke. Mukaan on kutsuttu hankkeen kainuulaiset toimijat, puheenvuorot on varattu Kainuun liitolle, Cinia Oy:lle, Renforsin rannalle, ICT-osaamiskeskus CSC:lle, HermanIT/ Kaisanet edustajalle, Kajaanin ammattikorkeakoululle ja Finnish Data Center Forum ry:lle.

klo 12.00
Lounas Kainuun maakuntahallituksen kanssa.

klo 13.00
Neuvottelut, Kainuun Venäjä-strategia, ajankohtaiset kysymykset.

klo 14.00
Esko Ahon kaikille avoin yleisöluento Kajaanin kaupungin valtuustosalissa (Pohjolankatu 13).
Aiheena Venäjän talouden kehitysnäkymät ja Koillisväylän tietoliikennekaapeli; yhteistyön mahdollisuudet Suomen ja Kainuun näkökulmasta.

klo 16.00
Lehdistötilaisuus, Kajaanin kaupungin valtuustosali.