28.6.2019 - 14:18

ELMO yrityspilottien käynnistyminen ja seminaari syksyllä

ELMO alueet
Itä- ja Pohjois-Suomen alue on mukana Euroopan Komission ”Alueiden elinkeinot murroksessa –pilotissa” (Regions in Industrial transition). IP-alueella pilottia toteutetaan Elinkeinot murroksessa (ELMO) yhteistyön kautta. Syksyllä 2019 yhteistyössä käynnistetään puun arvoketjun tuotekehitykseen liittyvien innovaatiosetelien haku ja Oulussa järjestetään Strategiasta käytäntöön -seminaari.

ELMO yrityspilotin käynnistys

Kohde: PK-yritysten tuotekehitysyhteistyö yhdessä tutkimus- ja kehittämisorganisaatioiden kanssa

Aihe: Puun arvoketjun tuoteinnovaatiot – erityisesti ratkaisut liittyen kiertotalouden hallintaan, tuotekehitystä tukeviin älykkäisiin ratkaisuihin ja uusiin innovatiivisiin tuotteisiin. Vaatimustaso tuotekehityksessä on vähintään TRL 6-8 (TRL taso kuvaa yrityksen tuotteen kehityskaarta).

Toteutus: Yrityspilotissa tullaan jakamaan 6-7 kappaletta 40 000-45 000€ arvoista innovaatioseteliä (voucher), joka muodostaa 80-70% yrityspilotin budjetista. Innovaatioseteli myönnetään PK -yritysten ja TKI -organisaatioiden konsortioille, jossa on oltava partnereita vähintään kahdesta IP-alueen maakunnasta.

Aikataulu: Virallinen hakukuulutus julkistetaan syyskuun alussa 2019.  Haku on auki 4 viikkoa ja päätökset piloteista tehdään 6 viikon sisällä haun sulkeutumisesta.

Tärkeää: ELMO yrityspilotin kielenä on englanti. Virallinen hakukuulutus, jolloin julkistetaan yrityspilotin hakuohjeet, FAQ (frequently asked questions), hakukaavakkeet, arviointikriteerit ja aikataulut tulevat kaikki olemaan englanniksi.

Itä- ja Pohjois-Suomen Elinkeinot murroksessa – Strategiasta käytäntöön seminaari 4–5.9.2019

Aika: 4-5.9.2019
Paikka: Kasvitieteellinen puutarha ja kasvimuseo, Visitor Center, Kaitoväylä 5, Oulu

Tervetuloa Itä- ja Pohjois-Suomen elinkeinot murroksessa (ELMO) seminaariin Ouluun 4-5.9.2019!

Seminaarissa esitellään ELMO-yhteistyön tilanne, keskustellaan uusista yhteistyömahdollisuuksista ja esitellään tuleva yrityspilottirahoitus.

Lisäksi kerromme käynnissä olevasta temaattisesta rakennerahastohausta ja ELMO:n tulevaisuudesta Itä- ja Pohjois-Suomessa sekä EU-alueen yhteistyöstä, ja luvassa on myös esittely Itä- ja Pohjois-Suomen EU-toimiston toiminnasta!

Ilmoittautuminen avataan elokuun alussa.

Vipuvoimaa

Tausta

Euroopan komissio valitsi tammikuussa 2018 Itä- ja Pohjois-Suomen -alueen (IP-alue) mukaan ”Alueiden elinkeinot murroksessa –pilottiin” (Regions in Industrial transition). Komission pilotin avulla Euroopan komissio etsii eurooppalaisten alueiden elinkeinojen kehittämiseen uusia toimintatapoja, joilla edistetään kasvua ja työllisyyttä. Keskiössä on älykäs erikoistuminen ja erilaistuminen, jota tehdään organisaatiorajoja ylittävällä yhteistyöllä. IP-alueella pilottia toteutetaan Elinkeinot murroksessa (ELMO) yhteistyön kautta, jonka tuloksena tuotettiin Itä- ja Pohjois-Suomen elinkeinot murroksessa – Älykkään erikoistumisen strategia 2019-2023 https://issuu.com/ip-suomi.elmo/docs/elmo-strategia_suomi_issuu

ELMO –yhteistyön toinen vaihe on käynnistymässä  syksyllä 2019 strategian tarkempien toimenpiteiden määrittämisellä ja toimeenpanolla. Yksi näistä toimenpiteistä on käynnistää ELMO yrityspilotti, jonka toteuttamiseksi on saatu Euroopan komission suorarahoitus. Yrityspilotin lisäksi on suunnitteilla ylimaakunnallinen hankkeiden teemahaku, johon allokoidaan rakennerahastovaroja. Lisätietoa teemahausta syksyllä 2019.

Lisätietoja:

Yrityspilottiin liittyviä kysymyksiä voi lähettää osoitteeseen elmo@lapinliitto.fi. Sähköpostiosoitteeseen lähetettyihin kysymyksiin vastataan alkaen 15.8.2019.