28.6.2019 - 14:18

ELMO seminaari Oulussa 4.-5.9. ja sitä seuraava yrityspilottihaku

ELMO Itä- ja Pohjois-Suomi
Itä- ja Pohjois-Suomen alue on mukana Euroopan Komission ”Alueiden elinkeinot murroksessa –pilotissa” (Regions in Industrial transition). IP-alueella pilottia toteutetaan Elinkeinot murroksessa (ELMO) yhteistyön kautta. Syksyllä 2019 Oulussa järjestetään Strategiasta käytäntöön -seminaari ja sen jälkeen avataan puun arvoketjun tuotekehitykseen liittyvä yrityspilottihaku.

Itä- ja Pohjois-Suomen Elinkeinot murroksessa – Strategiasta käytäntöön seminaari 4–5.9.2019

Aika: 4-5.9.2019
Paikka: Kasvitieteellinen puutarha ja kasvimuseo, Visitor Center, Kaitoväylä 5, Oulu

Tervetuloa Itä- ja Pohjois-Suomen elinkeinot murroksessa (ELMO) seminaariin Ouluun 4.-5.9.2019. Seminaarissa esitellään ELMO-yhteistyön tilanne, keskustellaan uusista yhteistyömahdollisuuksista ja esitellään tuleva pilottirahoitus.

Lisäksi kerromme käynnissä olevan ylimaakunnallisen rakennerahastohaun teemoista: puhtaat teknologiat ja vähähiiliset ratkaisut sekä ICT ja digitalisaatio. Ohjelmaan sisältyy myös keskustelua ELMO:n tulevaisuudesta Itä- ja Pohjois-Suomessa sekä EU-alueen yhteistyöstä. Luvassa myös esitys maailman johtavasta metsäbiotalous klusterista ja katsaus Itä- ja Pohjois-Suomen EU-toimiston toimintaan.

Tilaisuuden ohjelman löydät sivun alareunasta. Ilmoittautuminen tästä linkistä 1.9.2019 mennessä.

ELMO yrityspilotin käynnistys

Oletko kiinnostunut puun arvoketjun tuotekehitykseen liittyvän innovaatiosetelin hakemisesta? Haku käynnistyy syyskuussa 2019!

Tausta

Euroopan komissio valitsi tammikuussa 2018 Itä- ja Pohjois-Suomen -alueen (IP-alue) mukaan ”Alueiden elinkeinot murroksessa –pilottiin” (Regions in Industrial transition). Komission pilotin avulla Euroopan komissio etsii eurooppalaisten alueiden elinkeinojen kehittämiseen uusia toimintatapoja, joilla edistetään kasvua ja työllisyyttä. Keskiössä on älykäs erikoistuminen ja erilaistuminen, jota tehdään organisaatiorajoja ylittävällä yhteistyöllä.

IP-alueella pilottia toteutetaan Elinkeinot murroksessa (ELMO) yhteistyön kautta, jonka tuloksena tuotettiin Itä- ja Pohjois-Suomen elinkeinot murroksessa – Älykkään erikoistumisen strategia 2019-2023.

ELMO –yhteistyön toinen vaihe on käynnistymässä syksyllä 2019 strategian tarkempien toimenpiteiden määrittämisellä ja toimeenpanolla. Yksi näistä toimenpiteistä on käynnistää ELMO yrityspilotti, jonka toteuttamiseksi on saatu komission suorarahoitus.

Tietoja ELMO yrityspilotista

Kohde: PK-yritysten tuotekehitysyhteistyö yhdessä tutkimus- ja kehittämisorganisaatioiden kanssa

Aihe: Puun arvoketjun tuoteinnovaatiot – erityisesti ratkaisut liittyen kiertotalouden hallintaan, tuotekehitystä tukeviin älykkäisiin ratkaisuihin ja uusiin innovatiivisiin tuotteisiin. Vaatimustaso tuotekehityksessä on vähintään TRL 6-8 (TRL taso kuvaa yrityksen tuotteen kehityskaarta)

Toteutus: Yrityspilotissa tullaan jakamaan 6-7 kappaletta 40 000-45 000€ arvoista innovaatioseteliä (voucher), joka muodostaa 80-70% yrityspilotin budjetista. Innovaatioseteli myönnetään PK -yritysten ja TKI -organisaatioiden konsortioille, jossa on oltava partnereita vähintään kahdesta IP-alueen maakunnasta.

Aikataulu: Virallinen hakukuulutus on tavoitteena julkistaa syyskuussa 2019.  Haku on auki 4 viikkoa ja päätökset piloteista tehdään 6 viikon sisällä haun sulkeutumisesta.

Tärkeää: ELMO yrityspilotin kielenä on englanti. Virallinen hakukuulutus, jolloin julkistetaan yrityspilotin hakuohjeet, FAQ (frequently asked question), hakukaavakkeet, arviointikriteerit, aikataulut tulevat kaikki olemaan englanniksi.

Lisätietoja:  elmo@lapinliitto.fi sähköpostiin lähetettyihin kysymyksiin vastataan alkaen 15.8.2019 ENGLANNIKSI.

Vipuvoimaa

Kainuun liitossa uusi ELMO yhteyshenkilö

Kainuun liitossa ELMO -hankkeen projektipäällikkönä on aloittanut syksyllä 2019 Minna Komulainen, jonka yhteystiedot löydät alta.