26.6.2018 - 12:37

Elinkeinot murroksessa –pilottihankkeen aluepäivä 16.8.2018 Kajaanissa

ELMO alueet
Itä- ja Pohjois-Suomen maakunnat, mukaan luettuna Kainuu, on hyväksytty EU:n Elinkeinot murroksessa -aloitteen (Regions in Insdustrial Transition) pilottialueeksi. Kajaanissa järjestetään elokuussa sidosryhmille pilottihankkeen Kainuun aluepäivä ja keskustelutilaisuus, josta toivotaan nostoja laadittavaan, yhteiseen strategiaan.

Alustava ohjelma:

Aika: 16.8.2018 klo 12-14
Paikka: Kajaani, Ravintola Atiman yläkerta, Lönnrotinkatu 2 B

• Tervetuloa – aluekehitysjohtaja Jouni Ponnikas, Kainuun liitto
  • Itä- ja Pohjois-Suomen Elinkeinot murroksessa – pilotin esittely, projektipäällikkö Kristiina Jokelainen, Lapin liitto
  • Keskustelua: Kainuun nostot Elinkeinot murroksessa –pilotin strategiaan
  • Katsaus Älykkään erikoistumisen S3-platformeihin, Kristiina Jokelainen, Lapin liitto
  • Klo 14 kahvitarjoilu

Ilmoittautuminen 8.8.2018 mennessä: katja.sukuvaara@kainuu.fi

Elinkeinot murroksessa -pilottihanke

Euroopan Komissio on valinnut Itä-ja Pohjois-Suomen seitsemän maakuntaa mukaan teollisen muutoksen pilottihankkeeseen (Elinkeinot murroksessa - Industrial Transition Pilot). Valittujen alueiden joukkoon kuuluvat Itä- ja Pohjois-Suomen lisäksi Espanjan Cantabria, Keski-Ranska, Ranskan Grand-Est, Iso-Britannian Suur-Manchester sekä Slovenia ja Liettua. Pilottihankkeessa alueet pääsevät kehittämään aluekehittämisstrategioitaan yhdessä älykkään erikoistumisen prioriteettiensa pohjalta. Pilottihankkeen avulla Euroopan Komissio etsii alueiden sekä yritys- ja innovaatiotoiminnan kehittämiseen uusia toimintatapoja. Pilottiin pääsy antaa Kainuulle avainpaikan vaikuttaa EU:n rahoituskehystä koskeviin linjauksiin vuoden 2020 jälkeiselle 7-vuotiskaudelle.

Vuoden 2018 aikana laaditaan Itä- ja Pohjois-Suomen alueelle yhteinen elinkeinojen murroksen hallintastrategia, joka perustuu maakuntien älykkään erikoistumisen painotuksiin ja maakuntaohjelmiin. Pilottialueena toimiminen mahdollistaa eurooppalaisten huippuasiantuntijoiden hyödyntämisen alueen kehittämisessä EU-komission rahoituksella. Työskentelyyn osallistuvat mm. Euroopan Komission DG Regio, DG Grow, OECD sekä Komission tutkimusyksikkö JRC.