31.5.2018 - 8:41

Brysselin joulutorin isännät tutustuivat Kainuuseen

By the Fire
Brysselin Winter Wonders -joulutorin järjestäjät vierailivat Kainuussa 28.–30.5. Vierailun tavoitteena oli keskustella siitä, miten Suomi Kainuu-twistillä esittäytyy Brysselin joulutoritapahtumassa. Vieraat myös pääsivät tutustumaan erilaisiin kainuulaisiin kohteisiin.

Kainuuseen ovat tutustuneet tapahtuman järjestäjän Brussels Major Events (BME) -organisaation johtaja Olivier Mees, koordinaatiojohtaja Delphine Romanus ja yhteistyökumppanuuksien neuvonantaja Jacques de Blieck. He ovat tutustuneet kainuulaiseen luontoon ja teknologiaan esimerkiksi rantasaunaillassa, huskytarhalla, hiihtoputkessa ja Kainuun uudessa sairaalassa.

Brysselin joulutori on Euroopan suurimpia joulutoreja, jossa vierailee vuosittain 2,5 miljoonaa kävijää. Tapahtuma järjestetään tänä vuonna 30.11.2018–6.1.2019. Vuonna 2018 tapahtuman kunniavieraana on Suomi, ja Suomea edustaa Kainuu. Kainuun roolista tapahtumassa on sovittu Brysselin kaupungin, Visit Finlandin ja Kainuun liiton kesken.

Viiden tapahtumaviikon aikana Brysselissä tarjotaan suomalaisia elämyksiä, ruokaa ja kulttuuria Kainuu-twistillä. Kainuu tuo tapahtumaan Kalevala Spirit Oy:n suomalaisen joulutorin, jolla on pitkät perinteet Saksan joulumarkkinoilla. Suomalaisen joulutorin menestystekijöihin kuuluvat elävä tuli, oikeat kuuset, suomalainen glögi ja loimulohi. Kainuulaisia puhtaita luonnontuotteita ja elintarvikkeita tuo torille muun muassa Arktiset Aromit ry.

Suomalainen kulttuuri näkyy Brysselissä tapahtuman aikana monin tavoin. Itse torin viiden viikon ohjelmakokonaisuus pyritään saamaan pääpiirteissään valmiiksi kesäkuun loppuun mennessä. Torilla nähdään ja kuullaan muun muassa suomalaista tangoa, Äijien tanssia ja kainuulaista kanteleensoittoa perinteistä joulupukkia ja kainuulaista tonttua unohtamatta.

Kainuun näkökulmasta tapahtuman yhtenä keskeisenä tavoitteena on tukea Kainuun matkailun kasvua uusilla markkinoilla Keski-Euroopassa. Kainuun liiton koordinoimaa tapahtumakokonaisuutta tukee Kainuun Etu Oy:n hallinnoima 175 000 euron hanke. Tapahtumassa nostetaan esiin Kainuun matkailuvaltteja: erämaaluontoa, Hossaa ja muita kansallispuistoja, lumista talvea ja neljää erilaista vuodenaikaa sekä hyvinvointimatkailun mahdollisuuksia ja virtuaalisia matkailupalveluja. Matkailun osalta yhteistyökumppaneita ovat Visit Finlandin lisäksi muun muassa Finnair ja Metsähallitus.

Brysselin Suomi-viikkojen aikana Kainuu tekee tiivistä yhteistyötä Brysselin Suomen-suurlähetystön sekä Itä- ja Pohjois-Suomen EU-toimiston kanssa. Kainuun vahvoista osaamisaloista halutaan esitellä luontopainotukseen tiiviisti liittyvää puurakentamista sekä Kainuun peli- ja teknologiaosaamista. Yhteistyökumppanina on muun muassa Kajaanin ammattikorkeakoulu.

Lisätietoja verkossa

www.kainuunliitto.fi/winterwonders18