29.3.2018 - 11:40

Barents-yhteistyön juhlakonferenssi 17-18 huhtikuuta nuorisoteemalla

Youth Perspective for the Future
Barents-yhteistyökumppanit kokoontuvat Luulajaan keskustelemaan Barentsin alueen kehityksestä ja tulevaisuudesta. ”25 vuotta Barents-yhteistyötä – nuorten näkökulma tulevaisuuteen” -konferenssiin odotetaan saapuvan noin 150 osallistujaa.

Ruotsin isännöimään "25 vuotta Barents-yhteistyötä – nuorten näkökulma tulevaisuuteen" -teemalla järjestettävään juhlakonferenssiin odotetaan saapuvan noin 150 osallistujaa. Keskusteluissa pyritään korostamaan nuorten näkökulmaa ja kartoittamaan sekä tulevaisuuden haasteita että mahdollisuuksia Barentsin alueella.

Ruotsin Barentsin neuvoston (Barents Euro-Arctic Council, BEAC) puheenjohtajuuskauden päätapahtumaa yhdessä Norrbottenin kunnan kanssa emännöi Ruotsin lukio- ja aikuiskoulutusministeri Anna Ekström. "Uskomme, että Barentsin yhteisöjen ja alueen tulevaisuutta kehittäessä on tärkeää kuunnella nuoria ja kannustaa heitä aktiiviseen osallistumiseen", sanoo Ekström.

25-vuotinen yhteistyö alkoi vuonna 1993 Tanskan, Suomen, Islannin, Norjan, Venäjän, Ruotsin ulkoministereiden sekä Euroopan unionin aloitteesta. Yhteistyön tarkoituksena on edistää Barentsin alueen rauhaa, vakautta ja alueellista kehitystä niin kansallisella, alueellisella kuin paikallisella tasollakin.

Ruotsi korostaa puheenjohtajuuskaudellaan 2017–2019 kestävän kehityksen, ihmisoikeuksien sekä sukupuolten välisen tasa-arvon merkitystä. Käytännön yhteistyötä tehdään yhteisissä projekteissa sekä ihmisten välisessä vuorovaikutuksessa, kiinnittäen erityishuomiota nuoreen sukupolveen.

Aika: 17–18 huhtikuuta
Paikka: Kulturens hus, Luulaja, Ruotsi