17.4.2015 - 14:10

Anna äänesi Kainuun puolesta!

Kerran neljässä vuodessa jokaisella meistä kainuulaisista on mahdollisuus käyttää sananmukaisesti kansan valtaa. Tätä valtaa ei kannata hukata – varsinkaan meidän kainuulaisten. Meitä on vain puolitoista prosenttia suomalaisista, eikä meidän asioitamme aja yhtä hyvin kukaan muu kuin me itse.

Kainuun liiton keskeinen tehtävä on toimia kainuulaisten ihmisten edunajajana ja äänitorvena. Merkittävimmät elämämme puitteita suuntaavat poliittiset ratkaisut tehdään edelleen Suomen eduskunnassa ja hallituksessa.

Sunnuntain 19.4. eduskuntavaaleissa valitaan kansan edustajat, jotka päättävät poikkeuksellisen monista jokaisen ihmisen elämään vaikuttavista asioista. Listalla ovat muun muassa talouden tasapainottaminen, sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäminen ja koulutusasiat.

Kun olen nyt reilun parin vuoden ajan katsonut maakunnan ja maailman menoa maakuntajohtajan paikalta, tämä on minun viestini ja näkemykseni: Jotta voimme vaikuttaa Kainuun asioiden edistymiseen valtakunnan päätöksenteossa tarvitsemme asiamme ja olomme tuntevia ja niiden edistämiseen sitoutuneita poliittisia päättäjiä. Ja sunnuntaina päättäjiä olemme me, kansalaiset! Me päätämme, ketkä saavat valtakirjan toimia Kainuun puolesta.

Kainulaiset kansanedustajat ratkaisevat osaltaan myös sen, tuleeko alueeltamme ministeriä – tai istuuko tulevassa hallituksessa ylipäätään ministereitä Itä- ja Pohjois-Suomesta. Päättyvällä kaudella Kainuun tilanne on ollut kansanedustajien suhteen jopa poikkeuksellisen hyvä. Sen sijaan koko Itä- ja Pohjois-Suomen ministerisaldo on ollut huono.

On ilahduttavaa, että Kainuussa eduskuntavaalit ovat alkaneet aikaisempaa aktiivisemmalla ennakkoäänestyksellä. Nyt Kainuulla ei tosiaankaan ole varaa jäädä äänestysprosentin suhteen pahnanpohjimmaiseksi, joten kaikki vielä käyttämättä jääneet äänet tarvitaan uurniin sunnuntaina.

Kainuun liitto tekee tiivistä yhteistyötä kaikkien tästä maakunnasta ja laajemmin Itä- ja Pohjois-Suomesta valittujen kansanedustajien kanssa. Kenen kanssa tarkkaan ottaen, se selviää sunnuntaina.

Pentti Malinen

Maakuntajohtaja