Aikataulu

Tehtävät

Kilpailuaika Kainuussa päättyi 1.5. Valtakunnallinen raati valitsee voittajan kaikista ehdotuksista syksyllä 2017 ja voittaja julkistetaan 15.11.2017 eduskunnassa.

Hankkeen aikataulu

Kainuussa 100vision kilpailuaika oli keväällä 2017 ja päättyi 1.5.2017. Voit katsoa kainuulaisten nuorten tekemät kilpailutyöt täältä.

Kainuun eri kouluasteiden visiot arvioi ohjaaja, näyttelijä Heikki Törmi. Hän on toiminut paljon mm. Ristijärven Nuori teatteri -hankkeessa.

Parhaat ehdotukset lähetettiin toukokuussa 2017 Satakuntaliittoon. Visiot kootaan yhteiselle verkkosivustolle www.100visio.fi, joka on jo käytössä. Sivustolta löytyvät myös valtakunnalliset 100visio-yhteyshenkilöt. Kaikki Suomen maakunnat ovat mukana Satakuntaliiton koordinoimassa hankkeessa, ja sitä viedään eteenpäin yhteistyössä eduskunnan kanssa.

Satakuntaliiton kokoama maakunnallinen lukuraati valitsee syksyn aikana 20 parhainta valtakunnallista ehdotusta. Tämän jälkeen valtakunnallinen raati (kirjailijoita, taiteilijoita sekä edustajia nuorisoliitoista, Suomi100 -hankkeesta, eduskunnasta ja alkuperäisen itsenäisyysjulistuksen allekirjoittaneista senaatinsuvuista) valitsee voittajan. Visio julkistetaan 15.11.2017 eduskunnassa Pikkuparlamentin ”Pärjäävätkö demokratiat maailmassa” seminaarissa, johon sisältyy voittajavision tehneiden nuorten puheenvuoro. Puhemies Lohela palkitsee kolme parasta. Kunniamaininnoin muistetaan myös muita visiointiin osallistuneita nuoria. Julkistustilaisuuden jälkeen eduskunnan kirjastossa avataan näyttely, jossa on esillä visioiden parhaat ehdotukset. Tilaisuus pidetään valtiosalissa, jossa nuoret luovuttavat vision suoraan eduskunnalle sekä tasavallan presidentille.

Lisätietoja hankkeesta:
viestintäpäällikkö Eeva Mäntymäki, eeva.mantymaki@kainuu.fi
markkinointiassistentti Heli Pyykkönen, heli.pyykkonen@kainuu.fi, puh 044 7974 254