Laajakaista

• Valokuituverkon rakentamista

Tehtävät

Mistä on kysymys?

Valtakunnallisen Laajakaista kaikille 2015 -hankkeen tavoitteena on tarjota haja-asutusalueille nopeat ja luotettavat Internet-yhteydet. Tavoitteeseen päästään ainoastaan valokuitutekniikan avulla. Kilpailutuksen kautta Kainuun laajakaistaverkon rakentajaksi on valittu Kaisanet Oy, Kainuun liiton tehtävänä on koordinoida ja ohjeistaa valokuituverkon rakentamista koko Kainuun alueella. Tätä on tehty sekä virkatyönä että erillisrahoitteisesti.

Työnimellä "Kaista Kainuuseen" kulkenut hanke on toiminut osana maakuntien yhteistä Sadan megan Itä- ja Pohjois-Suomi -viestintähanketta, jonka yhteisenä päätavoitteena oli edistää nopeiden 100 Mb/s -yhteyksien aikaansaamista haja-asutusalueille hankkeessa mukana olevissa maakunnissa ja tukea tällä tavoin palveluiden saatavuutta, etätyömahdollisuuksia sekä elinkeinoelämän toimintaedellytyksiä haja-asutusalueilla. Pitkän ajan tavoitteena oli luoda kattava nopeiden tietoliikenneyhteyksien verkko maakuntiin. Hankkeella edistettiin tietoverkkojen, niiden käyttämisen ja sisältöjen kehittymistä siten, että maaseudullakin syntyisi riittävä kysyntä nopeiden tietoliikenneverkkojen kannattavalle toteuttamiselle. Hankekokonaisuus oli osa valtakunnallisen Laajakaista kaikille 2015 -hankkeen toimeenpanoa.

Lisätietoa:

aluekehitysasiantuntija Paula Karppinen

Lisätietoa hankkeen etenemisestä löydät paitsi Kainuun liiton sivulta, myös Kaisanetin Laajakaista 2015 -verkkosivuilta. Tutustu myös Kaisanetin valokuidun saatavuuskarttoihin.

Tältä sivulta löydät Kainuun laajakaistarakentamiseen liittyviä karttakuvia.
Laajakaistan rakentaminen ei ole itseisarvo, vaan se mahdollistaa uusien palvelujen käyttöönoton.

Valokuidun käyttäjäkokemuksia Kainuusta

Nopeus ja varmuus ovat internetyhteyden tärkeimmät ominaisuudet Välisen luomumaitotilalla. Tiedonvälitys ei saa tökkiä, kun esimerkiksi lypsyrobotti ottaa yhteyttä, Pekka Välinen sanoo.