Sote- ja maakuntauudistus Kainuussa

Tehtävät

Maakuntauudistuksen aikataulu

Kainuun esivalmistelu 20.6.2016 – 1.7.2017

Kainuussa sote- ja maakuntauudistukset valmistellaan yhdessä. Esivalmisteluvaihe kestää 1.7.2017 saakka. Tämän hetken suunnitelmien mukaan tuolloin perustetaan uudet maakunnat, joita johtaa väliaikaishallinto (1.7.2017 – 1.3.2018).

Uuden maakuntavaltuuston vaalit järjestetään presidentinvaalien yhteydessä tammikuussa 2018. Uuden maakunnan toiminta käynnistetään valtuuston johdolla 1.3.2018, ja maakunnan varsinainen toiminta alkaa 1.1.2019.

Kainuussa sote- ja maakuntauudistuksen esivalmistelua linjaa ohjausryhmä puheenjohtajanaan maakuntahallituksen puheenjohtaja Timo Korhonen. Muutoksen käytännön johtamisesta vastaa valmisteluryhmä, jonka sihteerinä toimii muutosjohtaja Harri Mattila. Voit seurata valmistelun etenemistä muutosjohtajan blogissa.

Tiedotteet Kainuun esivalmistelun etenemisestä löydät tämän sivun alaosan tiedotekoosteesta.

Ajantasaisen valtakunnallisen tiedon uudistuksen etenemisestä löydät valtioneuvoston ylläpitämältä verkkosivustolta alueuudistus.fi  .

Valmistautumisohjeet maakuntien liitoille

Maakunnan tehtävät

Jatkossa Suomen julkinen hallinto ja kansalaisten palvelut järjestetään kolmella tasolla: valtio, maakunta ja kunta.

Maakunta vastaa alueensa

• sosiaali- ja terveyspalveluista
  • pelastustoimesta
  • ympäristöterveydenhuollosta
  • alueellisista kehittämistehtävistä ja elinkeinojen edistämisestä
  • alueiden käytön ohjauksesta ja suunnittelusta
  • maakunnallisen identiteetin ja kulttuurin edistämisestä sekä
  • maakunnalle lain perusteella annettavista muista alueellisista palveluista.

Maakuntien tehtavat ja uusi soterakenne
Kuva: STM. Kuvaa klikkaamalla kuva avautuu suurempana.

Uusimmat uutiset